elinakeranen Elämä on kurkkudirektiivi

Alsismista taideteoreettisesti

Alsismista täällä sekä täällä.

 

Talvivaara

Ensimmäinen vaikutelmani Talvivaarasta oli, että taulu on päässyt retkahtamaan kiinnityksistään ja vesi on valunut toiseen kulmaan, laimentaen mennessään kehystenkin väriä. Hetkinen... valunut? Kohtalaisen eläväntuntuinen maalaus siis.

Tauluja on totuttu katsomaan suorakulmaisina, ja ensimmäisillä kerroilla Talvivaaraakin katsoo väkisin vähän vinosti, kuin yrittäisi suoristaa sitä. Suorakulmainen taulu loppuu itsestään selvästi kehyksiin ja on leimallisesti rajallinen kokonaisuus. Alsismissa kehykset eivät ole raja. Vinoihin kehyksiin totuttuaan silmä hahmottaa edelleen kuin taulu olisi suorakulmainen, mutta että jostain syystä kehykset tulevat vastaan ennen taulun loppua. Mieli saa taulun jatkumaan kehysten ulkopuolelle. Oikeaan yläkulmaan sijoittuva taivas luo tilan tuntua eri tavalla kuin normaalissa taulussa: taivas vaikuttaa jatkuvan joka suuntaan.

Alsismissa voidaan hyödyntää nurkkia, jotka muuten jäävät paljolti käyttämättä, koska taulu näyttäisi ehkä liian täydeltä jos nurkat olisivat täynnä tavaraa. Alsismissa taulu murtautuu ulos kehyksistään ja "nurkat" muodostuvat kehysten ulkopuolelle ja kehysten sisään voidaan ahtaa enemmän asiaa.” (Alsio)

 

Mikä on taidetta?

Rikkomalla vanhoja sääntöjä tai käyttämällä niitä uudella tavalla kohdistetaan huomio sääntöihin. Minulle tutuin taide on kirjallisuus, mutta sama ilmiö lienee niin maalauksissa, elokuvissa kuin teatterissa tai musiikissa. Kun Tristram Shandyssa kertoja kommentoi itseään, lukukokemukseen sisältyy myös huomio kerronta-ominaisuuden konventioista. Kun alsismissa maalataan vinoon, taidekokemukseen sisältyy myös huomio taulun rajallisuudesta ja rajattomuudesta.

On olemassa huonoa rajojen rikkomista, ja on olemassa hyvää rajojen rikkomista. Huonoa rajojen kyseenalaistamista ovat esimerkiksi kissantappo videolla, paskalla leikkiminen teatterissa tai bussissa (jälkimmäinen ei onneksi ollut taidetta, vaan the Journalismia). Modernismissa rajojen rikkominen, kyseenalaistaminen ja uuden luominen on asetettu kaikkein ylimmäksi arvoksi. Jokaiselle hiukankin älylliselle ihmiselle (ei, Teemu Mäkeä ei lasketa) on kuitenkin selvää, että mikä tahansa ei ole taidetta, vaikka se olisikin erilaista kuin aikaisempi diibadaaba. Hyvä kriteeri rajoja rikkovan taiteen arvioimiseen on esimerkiksi, kykeneekö se luomaan sisältöä.

Taide ei siis voi perustua pelkään kikkailuun tai itsetarkoitukselliseen rajojen rikkomiseen; uutta tekniikkaa kehiteltäessä on tärkeää muistaa myös sisältö. Miten hyödyntää tekniikkaa niin, että se tuo taiteilijan sanomaan uutta näkökulmaa, laajentaa taidekokemusta, herättelee syventymään aiheeseen uudella tasolla, eikä jää pelkäksi hauskaksi jujuksi. Alsismin kohdalla voisi kysyä, toimisiko Talvivaara suorakulmaisena, vai jäisikö siitä puuttumaan jotain olennaista.

Nyt alsismin tehtävä on näyttää, kuinka muuntautumiskykyinen on itse idea, ja miten sisältö saadaan suhtautumaan ideaan. Talvivaara on yhteiskunnallinen satiiri, onko alsismi kenties profiloitumassa yhteiskunnalliseksi suuntaukseksi, tuleeko lisää satiiria tai parodiaa? Millainen on alsistinen suunnikas? Saisiko alsismilla lisää eloa puhkikuluneeseen auringonlaskuun? Mitä abstraktilla taiteella on sanottavaa alsismiin?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (21 kommenttia)

Käyttäjän epatieteilijat kuva
Jaakko Koskinen

Ken hinkuu paluuta 1950-luvulle, niin hänelle pitäisi muistuttaa että silloin oli aika kovat ajat ja etenkin 10-15 vuotta aiemmin. Kenhän on Barbien poikakaveri.

Juuri nyt on tehty elintarviketutkimus siitä että mikä maksaa enemmän ja mikä kaikki maksaa keskimäärin enemmän. Kahvi on onneksi halventunut. Miten näin päässyt käymään? Toivottavasti vain Juhla-mokkaa myydään alennuksella eikä ainakaan Presidenttiä, joka sijaitsee parhaillaan Moskovassa.

Itä-Euroopasta on alettu muiluttamaan hevosenlihaa tiskeille. Pitäisikö siitä olla moksiskaan? Varmaan kai pitäisi, koska ainakin minä en tykkää hevosensyömisestä. Jos hevoista syödään elävältä, se hirnuu. Sellainen pännii.

Talvivaarassa on surkea tilanne. Kaivos taitaa olla täynnä vettä. Kannattaisi siis kai avata uimahalli.

Kun olin vain pieni poikanen, niin luin Aku-Ankkaa. Yksi sankarihahmo oli Roope-setä, joka piehtaroi rahasäiliössään keskellä mammonaa. Nyt tavallinen kansa peräänkuuluttaa Roope-setää apuihin. Nyt kansa ei kumminkaan ymmärrä sijoittaa Talvivaaraan vaivaisia roposiaan, vaikka varmaan kannattaisi.

Olisihan se kummallista, jos kaivos uppoaisi.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Jaakko, kahvista puhuen voidaan Talvivaaran katasrofiakin sanoa ainoastaan Juhla-mokaksi, jos alsismi nousee siiville sen satiirin myötä.

Teppo Nygren

Alsismi voisi sisustuksessa olla ihan mielenkiintoinen kokemus, vaikkakaan ei kovin käytännöllinen. Esimerkiksi toisen puolen pöydän jalkoja hiukan lyhentämällä saadaan aikaiseksi hieno alsistinen pöytä, jossa keitto kyllä valuu lautaselta pöydälle, mutta voisi saada ihan mielenkiintoisen kokemuksen sellaisesta huoneesta, mikä olisi kokonaisuudessaan sisustettu alsistisesti.
Alsistisesta arkkitehtuurista minulle tulee mieleeni Pisa. Onkohan alsismi sittenkään ihan uutta :)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Pisan torni oli hyvä heitto, eli sehän on Italian katsotuimpia nähtävyyksiä.

Risto Jääskeläinen on sisustanut jo alsistisesti eteisen peilinsä ja ymmärsi oitis miten paljon peiliin saa mahtumaan enemmän miestä, kun on peilailemassa. Sitä jokainen voi omalla peilillään kokeilla.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Pisan torni on pelkkä vahinko. Hundertwasserhaus on ihan tarkoituksella tehty epäsäännölliseksi. Friedensreich Hundertwasser oli myös taidemaalari, mutta ei tainnut huomata tauluja vinoon maalata, koska vino on suora ja hän ei pitänyt suorasta.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Heidegger tarkastelee lausetta "Kuva seinällä on vinossa". Missä mielessä tämä lause on tosi?

"Lause on tosi, tarkoittaa: se paljastaa olevan itsessään. Se sanoo, se osoittaa, se 'antaa nähdä' (apophasis) olevan paljastuneisuudessaan. Lauseen oleminen totena (totuus) pitää ymmärtää paljastuneena olemisena. Totuudella ei siis ole mitään yhtäpitävyyden rakennetta tietoisuuden ja objektin välillä siinä mielessä, että kysymys on olevasta (subjekti) ja toisesta olevasta (objekti) yhtäläisyytenä." (Martin Heidegger)

Reijo Kupiaisen artikkelista

Käyttäjän elinakeranen kuva
Elina Keränen Vastaus kommenttiin #11

"Lause on tosi, tarkoittaa: se paljastaa olevan itsessään. Se sanoo, se osoittaa, se 'antaa nähdä' (apophasis) olevan paljastuneisuudessaan. Lauseen oleminen totena (totuus) pitää ymmärtää paljastuneena olemisena. Totuudella ei siis ole mitään yhtäpitävyyden rakennetta tietoisuuden ja objektin välillä siinä mielessä, että kysymys on olevasta (subjekti) ja toisesta olevasta (objekti) yhtäläisyytenä." (Martin Heidegger)

Normatiivista taidepuhetta, valitettavasti... Tai filosofiaan tuo lainaus taisi liittyä, mutta Heidegger oli myös kirjallisuusteoreetikko.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #21

Taiteelta vaaditaan erilaisia asioita, erilaista näkemystä ym.. Sen lisäksi vaaaditaan kansainvälistä menestystä ilman yhteiskunnan eri panostusta.

Taiteiljoilta vaaditaan kansallista edustavuutta ja näkymistä joka kissanristiäisissä.

Vaaditaan jopa uutta "nokiaa" ja suurta ja runsasta tuotantoa.

Taiteen on tehtävä ympäristö viihtyisäksi.

Taitelijalta vaaditaan kokenutta näkemystä apstraktiin tai esittävään taiteeseen.

Hyvä jos huomioisi vielä maailman kriisejä.

Miten Elina tai lukija suhtaudut näihin vaatimuksiin?

Minusta taitelijan on annettava mahdollisuus, tehdä nämä asiat todeksi.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Tämä Leonardo da Vincin teos toimisi hyvin alsistisesti ripustettuna.

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thum...

Mitä jos nyt puu ja vuoret olisivat hiukan kallellaan.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

- Alsismin kohdalla voisi kysyä, toimisiko Talvivaara suorakulmaisena, vai jäisikö siitä puuttumaan jotain olennaista.

Talvivaara satiiri ei toimisi suorakulmaisena. Ensinnäkin siinä olisi liikaa elementtejä ahdettavaksi "nurkkiin", alsismissa nurkat ovat helpommin käytettävissä hyödyksi.

Toivoisin, että suomalaiset huiput kokeilisivat alsismia omissa töissään. Esimerkiksi Jarmo Mäkilän työt soveltuisivat vallan mainiosti alsismiin.

Myös Elina Merenmies, Marika Mäkelä ja Osmo Rauhala voisivat tulla kyseeseen.

Noin suurta tarinaa, kuin Talvivaara on vaikea maalata reilun puolen neliön kankaalle. Suorakaiteen ensivaikeus olisi tullut sioittaa Talvivaaran kaivoksen aluekarttaa kankaalle, nyt se on avaajan sanoin "valunut" tai valumassa alanurkkaan. Aluettahan kuvaa Pekka Perä itseoikeutetusti, ja sakka-altaan vesi on hänen kohdaltaan likainen, jonka voi nähdä valkoisten kauluksien muuttuessa paskan ruskeiksi. Eli kaukana ei olla Ylioppilaslehden artikkelista.

Teppo Nygren

Olet muuten aivan oikeassa aiheen sopimisesta tyyliin. Useilla taiteilijoilla alsistinen etukeno on elämän tapa, vaikkeivat alsismiin taiteessa ryhtyisikään :)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Spede ja Simo aikoinaan juttelivat vinopäivästä. Pekka Perälle sopiva vinoilulahja tuo satiiri.

Käyttäjän elinakeranen kuva
Elina Keränen

"Talvivaara satiiri ei toimisi suorakulmaisena."

Minä mietin myös tuota vettä, tuntuu että sen elävyys latistuisi jos pinta olisi vain normaalisti kehysten suuntainen. Valumisefektiä ei tulisi.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Taideteoreettisesti Leonardo da Vinci maalasi jo vinoon, vaikkakin kehykset suorassa.

Teoksen Neitsyt Maria, Jeesuslapsi, lammas ja Pyhä Anna kompositiossa on jälleen hahmoja maisemassa, jota Wasserman kuvaa "henkeäsalpaavan kauniiksi".[36] Teoksen kompositio palaa kuvaan Pyhästä Hieronymuksesta, jossa hahmo on asetettu kuvatasoon nähden vinoon. Maalauksesta tekee epätavallisen se, että siinä on kaksi vinoon asetettua hahmoa päällekkäin. Maria istuu äitinsä Pyhän Annan polvella. Hän nojaa eteenpäin pidelläkseen Jeesuslasta, joka leikkii rajusti lampaan kanssa – lammas on merkki hänen omasta lähestyvästä uhrauksestaan.[16] Maalauksesta tehtiin useita kopioita ja se vaikutti Michelangeloon, Rafaeliin ja Andrea del Sartoon[9] ja heidän kauttaan Pontormoon ja Correggioon. Erityisesti venetsialaiset taidemaalarit Tintoretto ja Veronese omaksuivat uuden muodin kompositiossa. (Wikipedia)

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Kuvaamataidon opettaja aikoinaan kertoi jutun valokuvista. En siis tiedä todenperäisyyttä. Molemmissa oli joku yksinkertainen kuvattava. Taisi olla kattolamppu, jossa ei ollut varjostinta. Molemmissa sama kuvaaja ja ainoa selvä ero oli, että jonkun kilpailun voittaneessa lamppu ja sen johto oli siten vino, että ne ikään kuin nousivat vasemmalta oikealle. Toinen, joka ei menestynyt oli laskevaan suuntaan vino. Tarinan juju on juuri tuossa, että nouseva on positiivinen ja siitä pidetään enemmän.

Da Vincin taulussa hahmot ovat nousevaan suuntaan vinossa eli m.o.t.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Vinoudessa on eroja nousevan ja laskevan välillä, pitää paikkansa. Olen tehnyt neljä alsistista taulua kaksi oikealle ja kaksi vasemmalle roikkuvaa. Mututuntumana voin sanoa, että vasen kulma alhaalla on minusta viehättävämpi tapa ainakin minun käsialalle toimia. Sama kallistuspuoli kuin Talvivaara Satiirissa on.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski

Voisiko tuota alsismia vielä kehittää siten, että kehys ei olisi suorakulmio vaan korkeampi oikealla puolella Hundertwasseria hieman mukaellen ja sen materiaali olisi jotenkin epäsäännöllistä. Luonnossahan kaikki riittävän tarkkaan mitattuna muistuttaa fraktaaleja. Perusjuttuja on esimerkiksi joen pituus. Mitä tarkemmin mutkia mitataan, sitä pidemmäksi tulos muodostuu. Luonnossa on myös pyrkimystä säännöllisyyteen, kuten veden pinta, joka pyrkii vaakasuoraan, mutta ilman ja veden rajapinnassa on aina pientä aaltoa tai väreilyä. Suora on siis luonnoton.

Käyttäjän rkoski kuva
Raimo Koski Vastaus kommenttiin #16

Täytyy vielä lisätä, että suora on myös eloton ja linkit Benoît Mandelbrot sekä Fraktaali.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #16

Toki, kiilakehyksiä pitää vain silloin soveltaa. Mahdollistahan se on.

Akryyliväreillä levylle maalattuna mahdollisuudet lisääntyvät äärettömiin, mutta öljy kankaalle on hankala muuttaa, mutta puualusta tai kovalevy, miksi ei?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Alsismi kääntää maailman päälaelleen;)

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset